Jumaat, 21 Mei 2010

Maryamah Karpov





Maryamah Karpov adalah novel terakhir di dalam Tetralogi Laskar Pelangi. Intinya tentang pengembaraan Ikal mencari Ai Ling, cinta pertamanya. Ikal dibantu oleh sahabat-sahabat lamanya, Laskar Pelangi dan teman-teman dari societiet de lampai. Dengan bantuan mereka terutamanya Lintang dan Mahar untuk membuat kapal yang digelar 'mimpi-mimpi lintang' maka pengembaraan mencari Ai Ling berjaya direalisasikan. Mereka bertemu dengan Tuk Bayan Tula dan Dayang Kaw dan akhirnya berjaya menyelamatkan Ai Ling daripada tahanan seorang lanun bernama Tambok. Ikal mahu melamar Ai Ling tetapi hasratnya itu dibantah oleh ayahnya. Akur dengan keputusan ayahnya dan cintanya dengan Ai Ling tidak kesampaian.
Ada juga cerita tentang pertemuan semula Ikal dan Arai. Arai akhirnya bernikah dengan Zakiah Nurmala.
Maryamah Karpov meneruskan semangat novel-novel di dalam Tetralogi Laskar Pelangi. Ia mengekalkan 'canggih yang indah' Tetralogi Laskar Pelangi. Dan seperti ulasan A.Samad Said di muka hadapan novel tersebut : "Kisah ilmu yang mengilhamkan di tengah ilmuwan yang menyedarkan. Selepas 'Laskar Pelangi' kehadiran 'Maryamah Karpov' ini sangat disambut. Ternyata karya terbaru Andrea Hirata ini semakin ranum malah mengagumkan."
Sejujurnya Maryamah Karpov disamping menyudahkan pertanyaan-pertanyaan lampau juga menimbulkan persoalan-persoalan terbaru. Yang paling ketara ialah mengapa Arai seperti terasing daripada Laskar Pelangi selain Ikal. Dan juga mengapa tajuk novel ini tidak selari dengan isinya - Maryamah Karpov bukan watak utama dan hanya muncul beberapa kali di dalam novel tersebut. Dan beberapa hal lain yang tidak mungkin ditemui jawapannya secara tepat jika memang benarlah Tetralogi Laskar Pelangi tamat pada novel Maryamah Karpov ini.
Apapun salut memang wajar diberi kepada pengarangnya, Andrea Hirata. Dan Tetralogi Laskar Pelangi sewajibnya ditimbangkan sebagai salah sebuah novel terbaik Indonesia sepanjang zaman. Dan Maryamah Karpov pula memang berhak menjadi 'International Best Seller' di Indonesia.

Pengarang : Andrea Hirata
Penerbit : PTS Litera

Tiada ulasan:

Catat Ulasan